23-25 вересня 2020 року у всіма знайомому та улюбленому міжнародному виставковому центрі на Броварському проспекті відбулася чергова Міжнародна виставка «Хлібопекарська та кондитерська індустрія 2020» в рамках Міжнародного Форуму харчової промисловості та упаковки IFFIP2020.
IFFIP – це найбільший український форум продуктової і пакувальної індустрії, який відображає реальний стан ринку харчової, харчопереробної і пакувальної промисловості.
IFFIP є головною сполучною ланкою між виробниками, дистриб’юторами обладнання, сировини та виробниками продуктів харчування, а також переробниками сільськогосподарської продукції.
Захід відвідали виробники та постачальники хлібопекарської, кондитерської та пакувальної промисловості, виробники промислових товарів, у яких є потреба в упаковці, представники торговельних мереж, керівники, інженери, ІТ-спеціалісти, технологи хлібозаводів, пекарень, міні-пекарень; пекарі, кондитери, ресторатори, та інші фахівці.
Насичена ділова програма на форумі IFFIP2020 впродовж трьох днів вражала всіх здобутками та досягненнями харчової, переробної та пакувальної галузей промисловості України та світу, напрацьованими за рік з моменту проведення попереднього форуму IFFIP2019.
Всеукраїнська асоціація пекарів (ВАП),як постійний партнер виставки, в рамках IFFIP традиційно провела Всеукраїнський Конкурс хлібобулочної продукції у номінаціях: Кращий здобний виріб 2020; Кращий хліб із суміші житнього та пшеничного борошна заварний 2020; Краща упаковка хлібобулочних виробів 2020.
2020 року в конкурсі взяли участь десять підприємств: ТОВ «Хлібні інвестиції», ПрАТ «Теремно Хліб», ПрАТ «Київхліб», ТОВ «Київхліб», ТОВ «Київський пекарний дім», ПрАТ «Концерн Хлібпром», МПП «Ілона», ТОВ «БІО ХЛІБ», ДП «Зееландія», ТОВ «Хлібодар» (ТМ «Рум’янець»), та за багаторічною традицією – два науковці та студентка від Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ.
На розгляд комісії було представлено: 12 зразків здобної випічки; 24 зразки заварного хліба із суміші житнього та пшеничного борошна; 52 зразки упаковки хлібобулочних виробів. З усіма конкурсними роботами можна було ознайомитись на стенді Всеукраїнської асоціації пекарів на IFFIP 2020 23-25 вересня.
Стенд Всеукраїнської асоціації пекарів привертав увагу відвідувачів виставки неймовірно широким асортиментом продукції в сучасній яскравій упаковці.
На стенді свою продукцію представили менеджери компаній ПрАТ «Київхліб», ТОВ «ЧАНТА МАУНТ», ТзОВ «Хлібодар» (ТМ «Рум’янець»), ТОВ «ГАЛАФРУТ», ТОВ «АЛЬФА-ХЛІБ», а також була представлена експозиція продукції від ТОВ «Київ Хліб», ТОВ «Київхліб», ТОВ «Київський пекарний дім», ТОВ «Хлібні інвестиції», ПрАТ «Теремно Хліб», ТДВ «Івано-Франківський хлібокомбінат», ТОВ «Бердичівський хлібозавод», ТОВ «Перший столичний хлібозавод», , «HD-group», ПрАТ «Концерн Хлібпром», МПП «Ілона», УІ ТОВ «Урожай», ТОВ «БІО ХЛІБ», ДП «Зееландія». Окремими стендами на виставці свою продукцію достойно представили члени Всеукраїнської асоціації пекарів ПП «Торговий дім «Золота миля»та ТОВ «Кондитерська фабрика «Східні ласощі».
Надзвичайної краси короваї були створені талановитими майстрами компаній ПрАТ «Київхліб», ТОВ «Перший столичний хлібозавод»та ТОВ «Хлібодар» (ТМ «Рум’янець»), які прикрасили стенд ВАП та залучали відвідувачів до експозиції.
Щорічно ВАП організовує в рамках Форуму тематичні конференції для фахівців хлібопекарських підприємств, і 2020 рік, не зважаючи на складні економічні та епідеміологічні умови, не став виключенням. 24 вересня 2020 року відбулася конференціїя «Сучасний стан і вимоги законодавства до виробництва хлібопекарської галузі». Спонсорами заходу стали компанії: ПрАТ «Київхліб», ТОВ «Хлібні інвестиції», ТОВ «Хорошоп».
Відкрила конференцію та представляла учасників виконавчий директор Всеукраїнської асоціації пекарів Жукова Олена.
З вітальним словом виступив Президент Всеукраїнської асоціації пекарів Тараненко Олександр. Олександр Миколайович подякував організаторам виставки, учасникам, гостям заходу за те, що вони зайшли час прийняти участь у конференції. Він нагадав всім присутнім, як розвивалась галузь в 2000-х роках і зауважив на тому, як вона розвивається зараз. Зміни відбуваються значно динамічніше. За останні роки значно змінився асортимент, інгредієнти, бізнес процеси, упаковка. В умовах карантину майже вся хлібобулочна продукція підлягає обов’язковій упаковці на відміну від попередніх років. Олександр Миколайович наголосив на важливості проведення Міжнародної виставки та конференції для стратегічного розвитку хлібопекарської галузі та побажав всім успіхів в бізнесі.
Після вітального слова Президента ВАП час для доповіді отримав Борис Шестопалов – співзасновник HD-Group, Віце-президент ВАП. Він проаналізував світові тренди розвитку хлібопечення. Починаючи з 2010 року, світовий ринок хліба, хлібобулочних та борошняних кондитерських виробів виріс з цифри 287 млрд. дол. до цифри 440 млрд. дол. у 2018 році. Цей світовий тренд дуже впевнений та стрімкий в зростанні. Продажі хлібу та хлібобулочних виробів в Європі щорічно впевнено зростають на 3,0% з 2010 р.
і до сьогодення. В Америці продажі хлібу та хлібобулочних виробів ростуть кожен рік на 2,9%. Ці цифри позитивно характеризують стан хлібопекарської галузі в світі.
За результатами 2019 року лідерами середньорічного споживання хлібу та хлібобулочних виробів в Європі стали жителі Норвегії, де на душу населення в рік припадає споживання на 500 доларів. В Германії хлібу та хлібобулочних виробів споживають на 300 доларів в рік. В цілому середньостатистичний європеєць споживає хлібу та хлібобулочних виробів на близько 900 гривень в місяць. В Україні в порівнянні з Європою споживання хлібу та хлібобулочних виробів в 5-6 разів менше.
В глобальному розвитку хлібної індустрії збільшується попит на продукти довготривалого зберігання та зменшення ваги виробів.
З деяким запізненням в нашій країні ми можемо бачити глобальний тренд, який відбувається всюди в світі і в країнах колишнього СНД . Це чітке сегментування хлібного бізнесу на три великих базових кластери, які сьогодні визначають політику.
Насамперед, це індустріальне хлібопечення, розвиток якого останнім часом визначається розвитком глобальних торговельних мереж. Цей тренд набагато важливіший, ніж розвиток випічки хлібу у самих торговельних мережах. Глобальний розвиток торговельних мереж як загально світовий тренд призводить до стандартизації хлібобулочних виробів, які глобальна мережа хоче мати в межах своїх мереж та глобального покриття по всій території країни по максимально єдиній ціні. Це найголовніший тренд, який буде рухати індустріальне хлібопечення у вигляді виробництва продуктів, в першу чергу, орієнтованих на глобальні та регіональні мережі.
Цей тренд набагато важливіший, ніж випічка продукції самими супермаркетами. Особливо, коли ми говоримо про ті продукти, випуск яких являється виключно прерогативою індустріальних підприємств. Наприклад, житні хліба. Істинний, правильний житній хліб на заквасках може бути вироблений лише на індустріальних підприємствах. Важливим фактом залишається те, що в індустріальних підприємствах назавжди залишаться власна ніша у вигляді наповнення поличок супермаркетів і гіпермаркетів. І ніколи звідти мережі не зможуть прибрати індустріальних виробників.
Другий тренд – це пекарні. Це основний світовий тренд у розвитку дрібноштучного хлібопечення. Проте, на жаль, в нашій країні ми спостерігаємо деякий перекіс. Більшість пекарень та виробників зайняті проблематикою випуску низькорецептурного хлібу та намагання продати його дешевше, ніж індустріальний виробник, замість концентрації своїх зусиль на високорецептурних хлібах. Виробництво яких часто нерентабельно та не під силу крупним індустріальним виробникам.
На думку Бориса Шестопалова, така ситуація буде неодмінно змінюватися через пандемію та вимогою навести лад на своїх виробництвах. Тим не менш, зміщення тренда та вимог в бік запакованої продукції зі стандартною якістю та підвищеними вимогами до біологічної безпеки виробництва наведуть лад в ситуації конкуренції між індустріальними підприємствами та пекарнями.
Спікер у своїй промові наголосив ще на одному тренді, який сьогодні стає значним. Це поява великої кількості мереж, орієнтованих на допікання завчасно виробленої продукції, насамперед із замороженого стану. Таких мереж вже багато. Вони займають свою нішу. Сьогодні це базовий світовий тренд. В цьому сегменті замороженої продукції головним споживачем в перспективі стануть домогосподарства. Оскільки час стає все більше дорожчим і є ресурсом, який не можна компенсувати. А виробництво продуктів в себе дома як із пекарні, при нескладній процедурі «розстойка – випічка» – це тренд, на який необхідно звернути увагу як індустріальним виробникам, так і пекарням. Особливо останнім, які могли б зайнятися найбільш ефективним бізнесом, виробництвом високомаржинальної продукції з високим залученням ручної праці.
Шестопалов Борис відмітив, що зменшення прогнозу урожаю в 2020 році до 60 млн тонн та ситуація, яка склалася через пандемію коронавірусу, стали драйверами того, що цей рік буде роком високої ціни на зерно, на муку і відповідно проблем, які будуть виникати з цінами на продукцію.
Причинами падіння ринку хлібопечення на сьогодні є зниження попиту на хлібопекарську продукцію через зменшення кількості населення, тінізація хлібопекарського бізнесу, розвиток ринків готової їжі «Ready meals», «Food to go», проблема імпорту хлібобулочних та кондитерських виробів з країн Польщі, Туреччини. Робота в ніші імпортозаміщення являється на сьогодні однією із самих цікавих та інноваційних направлень діяльності хлібопечення, проте українському виробнику важко протистояти дешевизні імпортованих виробів.
Якщо говорити про підвищення маржинальності продукту, то глобальним трендом являється функціональні зміни продуктів, а саме сортів хлібу, експерименти з інгредієнтами, використання корисних, екзотичних добавок, надання інших смаків та добавок традиційним видам хлібів, розробкою технологій та постановкою їх на підприємстві.
Резюмуючи свою доповідь, Борис Борисович відзначив, що зниження попиту – це поштовх до впровадження нових підходів у виробництві, нових технологій, інноваційних продуктів та продажів онлайн.
Про автоматизацію оптових продажів в он-лайні в своїй доповіді розповів Ігор Стольницький, СЕО «Хорошоп».
«Хорошоп» — це Українська хмарна SaaS-платформа для швидкого створення інтернет-магазинів, яка займається технічною підтримкою їх подальшої роботи. Нещодавно платформа випустила продукт В2В Хорошоп для автоматизації оптових продажів.
Платформа “Хорошоп” була створена в 2014 році. Зараз на ній працює більше 1900 інтернет-магазинів різних тематик.
Ігор Стольницький розказав як B2B – портал допоможе оптимізувати оптові продажі; як поєднати В2С та В2В – продажі на одному майданчику; чому єдиний формат передачі контенту дилерам — це must have в сучасних реаліях.
Він показав кейси впровадження компаній «Prostor», «MasterZoo», «Коло» та розказав яку роль сайт може мати для оптових продажів, які задачі продукт компанії «Хорошоп» допомагає вирішити для бізнесу.
Про оновлення нормативної-правової бази щодо харчових продуктів. Забруднюючі речовини, твердження про харчову цінність та про користь для здоров’я надав інформацію Сергій Колесник, завідувач сектору наукових основ міжнародних регуляторних актів в сфері харчової та хімічної безпеки, ДП «Науковий центр харчової та хімічної безпеки імені академіка Л.І. Медведя МОЗ України.
Про впровадження та функціонування діючих процедур НАССР розповів Тарас Огарков, головний аудитор ТОВ «ДКС СЕРТИФІК УКРАЇНА». Він зауважив про деякі недоліки, які ще інколи зустрічаються при впровадженні НАССР в хлібопекарній промисловості.
Для учасників конференції представник компанії «VENTA lab» з міста Дніпра розповів про діяльність та користь своєї компанії від майбутньої співпраці з хлібопекарським бізнесом. Компанія «VENTA lab» вже більше 16 років займається встановленням, продажами, сервісним обслуговуванням лабораторного обладнання.
Про маркування продукції згідно національного та міжнародного законодавства (вимоги до упаковки, маркування харчової продукції, в тому числі продукції, що планується до експорту) та інші актуальні питання стосовно визначення білку, терміну глютен, плану ідентифікації алергенів, які мають зберігатися в складських приміщеннях, звернення увагу на маркування алергенів, обов’язкове підтвердження протоколом лабораторії рівня алергенів в продукті, поняття енергетичної та поживної цінності продуктів, солі, маркування продукції державною мовою, обов’язки операторів ринку, нанесення повного складу продукту на упаковку, порушення по маркуванню продукції та багато іншого доповіла Світлана Фесенко, директор з якості Шевченківський завод продтоварів, НD-Group.
З новими тенденціями розвитку упаковки для харчових продуктів ознайомив доповідач – Валерій Кривошей, кандидат хімічних наук, редактор журналу «Упаковка».
Руслан Гончар, представник фірми «GreenDez» розповів про інноваційну дезінфекцію, що змінює стандарти здоров’я та чистоти.
Присутні на конференції почули багато докладів та побачили цікаві презентації. Доповідачі дали обґрунтовані відповіді на всі запитання виробників.
В ході роботи конференції прозвучало багато слушних думок та пропозицій щодо вирішення й подолання проблем в хлібопекарській галузі.
Наостанок відбувся самий важливий захід – нагородження учасників Всеукраїнського Конкурсу хлібобулочної продукції 2020. Дипломи І та ІІ ступеню отримали компанії: ТОВ «Хлібні інвестиції», ПрАТ «Теремно Хліб», ПрАТ «Київхліб», ТОВ «Київхліб», ТОВ «Київський пекарний дім», ПрАТ «Концерн Хлібпром», МПП «Ілона», ТОВ «БІО ХЛІБ», ДП «Зееландія», ТОВ «Хлібодар» (ТМ «Рум’янець»), два науковці та студентка від Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ, Гран-Прі отримали ПрАТ «Теремно Хліб», ПрАТ «Київхліб», ТОВ «Київхліб», ТОВ «Київський пекарний дім», ПрАТ «Концерн Хлібпром».
Організатори конкурсу Всеукраїнська асоціація пекарів та ТОВ «Київський міжнародний контрактовий ярмарок» від щирого серця привітали переможців та побажаливсім учасникам Конкурсу нових досягнень та перемог!
Після закінчення конференції Олена Валентинівна запросила всіх учасників відвідати стенд Всеукраїнської асоціації пекарів та виразила вдячність всім учасникам, хто надав свою продукцію для прикрашання експозиції, хто прийняв участь у щорічному конкурсі хлібобулочних виробів та всім учасникам конференції. Олена Валентинівна закликала всіх присутніх збільшувати масштаби і популярність заходів, що організовує ВАП.
Маємо надію, що захід, який відбувся завдяки Вашій підтримці та участі запам’ятається надовго та дасть наснаги у веденні своєї справи!